Girls Girls Girls

Anmeldelse: The Captive

MV5BMjA5NjM5MjkyNF5BMl5BanBnXkFtZTgwMzU5Nzk3MTE@._V1__SX1303_SY579_

Matthews (Ryan Reynolds) ni-årige datter Cassandra forsvinder sporløst efter et kort ærinde på en diner. Politiet bliver straks kontaktet, men der er ingen tråde at forfølge og umiddelbart ingen hjælp at hente for Matthew og konen Tina (Mireille Enos). Først otte år senere begynder sporene langsomt at dukke op…

Det er ikke ligefrem første gang, en film har haft “kidnapningen af et barn” som omdrejningspunkt, og derfor skal der – i min optik – noget ekstra til, før man for alvor kan komme op at køre over konceptet. Sidste år lykkedes det på aller fornemste vis for Prisoners (læs min anmeldelse her) med Hugh Jackman og Jake Gyllenhaal i de bærende roller, og jeg var derfor spændt på at se, om The Captive også kunne formå at bringe noget nyt på bordet. Og det kunne den for så vidt – i form af en fortælling, der hopper rent tidskronologisk, hvilket er ret utraditionelt inden for krimi/opklaringsgenren. Det betyder blandt andet, at kidnapperen bliver afsløret, før selve kidnapningen finder sted – okay, det lyder spændende, tænker du måske, og ja, det tænkte jeg også. MEN, desværre viser det sig hurtigt, at dette greb ikke kommer filmen til gode, da man  ganske enkelt konstant bliver forvirret over, hvor i historien man befinder sig.

the-captive02

Om det er meningen, at man skal blive så forvirret, at man glemmer at holde øje med, om plottet holder vand, kan muligvis være bevidst fra instruktørens (Atom Egoyan) side – i hvert fald er der en del plothuller undervejs og en række uudfoldede karakterskildringer, der gør, at man sidder en anelse skeptisk i sædet og ønsker uddybende forklaringer på, hvad der sker og hvorfor. Men de kommer ikke rigtigt, forklaringerne, og specielt hen i mod filmens slutning virker det som om, pengene var brugt op, og tempoet deraf måtte sættes op i en sådan grad, at det hele pludselig skulle overstås i løbet af nul komma fem. Ikke særligt tilfredsstillende og klædeligt for NOGEN film, hvis I spørger mig!

MV5BMjE2OTI1MDIzN15BMl5BanBnXkFtZTgwMDc5Nzk3MTE@._V1__SX1303_SY579_

Dog har filmen også lyspunkter – blandt andet det modbydelige grundlag for kidnapningen og det spil, der er imellem kidnapper og ofre. Stemningen er også velvalgt; dyster, trykket og ubekvem – men ikke klassisk “regnfuld og mørk”, som i mange andre thrillere, da The Captive foregår i snefyldte Canada, hvor det sneklædte, øde landskab skaber en passende kulisse for dramaet. Skuespillerne gør det generelt hæderligt, om end man savner mere dybde stort set hele vejen rundt. Og så synes jeg, Scott “Felicity-Ben” Speedman var decideret fejlcastet som aggressiv (og irriterende!)politimand.

Alt i alt kan jeg derfor ikke svinge mig op på mere end 3 stjerner (i vores nye 6-stjernes system) til The Captive.

Filmen har premiere den 13. november.