Skams efterfølger - NRKs nye satsning

Forårsfornemmelser i Cinemateket

forside

April og maj er et sandt slaraffenland rent filmisk efter min mening. I hvert fald når man kigger i Cinematekets program. Jeg er generelt stort fan af stedet og de muligheder de byder på i forhold til at få en anderledes filmoplevelse, men programplanlæggeren har altså virkelig ramt plet med de kommende måneders film. Her følger et par af de ting jeg har tænkt mig at dykke ned i.

30652833_10160233303830484_6968180732309012480_n

Okay, Wes Anderson – kan vi blive enige om at han er en enestående filmskaber? Jeg elsker når instruktører er konsekvente i deres formsprog og særligt når det, som hos Wes, er både farvekoordineret, detaljeorienteret og symmetrisk. I forbindelse med at hans kommende film, Isle of Dogs, får premiere i maj, er fire af den visionære instruktørs film på tapetet i Filmhuset.

Jeg har svært ved at udvælge enkelte film som værende mine favoritter, men kunne snildt gense både The Royal TenenbaumsLife AquaticFantastic Mr. Fox og The Grand Budapest Hotel, der alle vises i løbet af de kommende måneder. Heldigvis får vi også lov til at se resten af hans film på det store lærred til sommer, når de er på programmet i Cinemateket i august.

30595290_10160233305310484_3255855548494512128_o

I den lidt mere filmnørdede ende af spektret sætter programmet fokus på en for mange nok ukendt, men efter min mening ret interessant, instruktør; Agnés Varda – fransk fotograf og filmskaber. I denne kontekst er det nok også relevant at tilføje ‘kvindelig’, for da hun debuterede med filmen La Pointe-Courte i 1954 var hun ene høne i flokken blandt adskillige mandlige, franske instruktører.

Når talen falder på den franske nybølge er det navne som Claude Chabrol, François Truffaut og Jean-Luc Godard der trækkes frem som de mest prominente pionerer, hvis værker Le Beau Serge (1958), Les Quatre Cents Coups (1959) og À bout de souffle(1960) satte fokus på en ny måde at lave film på. Varda siges at være det feminine islæt i bevægelsen, men faktisk udfordrede hun den gængse måde at lave film på flere år før hendes mandlige fæller med netop La Pointe-Courte. I år blev hun så som den første kvindelige instruktør nogensinde tildelt en lifetime-achievement Oscar. Sejt og meget fortjent. Har man ikke set nogle af Vardas film før og tænker ‘arh, det lyder lidt for støvet’, så kast jer lige ud i det alligevel.

Se hele programmet og køb billetter her.

Pst! Jeg overvejer også gratis fredagsarrangement med Queen B, lidt mere filmnørderi i selskab med Dreyer samt Herges ikoniske eventyrer på det store lærred. Hvad med jer?

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Skams efterfølger - NRKs nye satsning