Vi glæder os til: Woody Allens Irrational Man

Anmeldelse: I dine hænder

20150114-131901-4-2226x1252ma

En regnvåd tirsdag i sidste uge trodsede vi vejret for at tage til gallapremiere på Samanou Acheche Sahlstrøms spillefilmsdebut I dine hænder. Og det var bestemt det hele værd. For Sahlstrøms film om den unge sygeplejserske, Maria, og den uhelbredeligt syge, Niels, ramte lige plet. Her følger to grunde til at I også skal gå ind og se filmen.

1. Sikke en debutfilm! Samanou Acheche Sahlstrøm har leveret en overordentlig gedigen film om det svære og tunge emne aktiv dødshjælp. Sidste år så vi Bille Augusts Stille Hjerte (læs anmeldelsen her), der omhandler samme emne og som ligeledes var en rigtig fin biografoplevelse. I dine hænder bruger ligesom Augusts film elementer af humor til at lette stemningen i filmen, særligt i form af Peter Plaugborgs karakter, Niels, og det fungerer virkelig godt.

i_dine_haender_galleri2

2. Og netop humoren leder os hen til punkt nummer to – skuespillerne. Danske Peter Plaugborg og svenske Lisa Carlehed er begge ekstremt troværdige i deres roller, som to ensomme sjæle, hvis skæbner tilfældigt flettes ind i hinanden. Som publikum overværer man nogle virkelige gribende øjeblikke mellem de to karakterer, som er fortolket på en meget nuanceret måde – det er bestemt ikke en sort/hvid oplevelse, man får. Peter Plaugborg kommer nok aldrig til at kunne blive en Nikolaj Lie Kaas eller en Mads Mikkelsen i dansk film, idet han ikke har førsteelsker-udseendet. Men pokkers dygtig og dragende at se på – det er han!

Vi giver I dine hænder fem stjerner.

I dine hænder har premiere i landets biografer i morgen d. 21. maj.