Gratis i biffen på søndag?

Anmeldelse: Gone Girl/Kvinden der forsvandt

MV5BMTQyNjUxMjU5Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwMDk5MzM5MDE@._V1__SX1857_SY891_

Efter at Stine (MEGET tidligere end os andre, den heldige New Yorker-kartoffel) havde set Gone Girl, sagde hun til mig: “Signe, dén film får du fandeme svært ved at anmelde uden at afsløre noget”. Og nu, hvor jeg også selv har set Finchers seneste skud på stammen, må jeg virkelig give hende ret.

Som med mange andre af Finchers (mester)værker er det finurlige og uigennemskuelige plot – med diverse twists and turns – nemlig først og fremmest filmens drivkraft. Derfor nytter det jo ikke noget at åbne for meget op for posen, hvis I stadig skal blive overrasket, når I befinder jer i biografmørket. Så lad mig sige det sådan, at hvis I kunne lide æstetikken og ubehaget i Se7en og Zodiac, de dobbelttydige karakterer i Fight Club og spillet (i spillet) i The Game, så vil I næsten med garanti elske Gone Girl!

MV5BMjE4NDgyMDk3Nl5BMl5BanBnXkFtZTgwNjg3MDM3MjE@._V1._CR41,13,2919,1938__SX1857_SY891_

Var det for letkøbt? Hjælper det, hvis jeg fortæller, at det handler om en kvinde, der forsvinder – men egentlig handler om noget helt andet? At det handler om et forelsket ægtepar, der på grund af mistede jobs og et dødsfald i familien tvinges fra jetset-livet i New York til forstads-trummerummen i Missouri –  men egentlig handler om noget helt andet? Eller at man tænker, at “ahaaa, NU har jeg regnet det ud” – men egentlig ikke har fattet noget som helst?

Filmen er sindssygt flot og velspillet hele vejen rundt. Og det er en fornøjelse at se en række mindre profilerede skuespillere i de bærende roller. Ja ja, jeg ved godt, at Neil Patrick Harris er SUPER profileret, Oscar-vært and all, og at Ben Affleck ikke hører til i den kategori heller, men begge – og især førstnævnte – er uden for deres comfort zone i denne film. Affleck yder en fantastisk indsats som ægtemanden Nick, der måske/måske ikke har haft noget med konens, Rosamund Pikes, forsvinden at gøre. Og det samme må i den grad siges om Pike, der for alvor er filmens omdrejningspunkt.

MV5BMTczNzkyNzUwMl5BMl5BanBnXkFtZTgwNzg3MDM3MjE@._V1._CR80,14,2842,2121__SX1857_SY891_

For at det hele ikke skal kamme over i ren eufori, så ER der småting, som jeg – og min trofaste filmmedsammensvorne – studsede en del over, da vi gik hjem fra Grand. Som i studsede på “aaarh, holder det egentlig vand, og kan det nu også være rigtigt” måden. Dog er det faktum, at man overhovedet diskuterer filmen hele vejen hjem – og stadig ligger og grubler over den under dynen om aftenen og på vej til job dagen efter – vel først og fremmest et rigtig godt tegn? Og noget, der ikke sker særlig tit for mit vedkommende. Lige efter, filmen var færdig, var jeg i tvivl, om jeg skulle svinge mig op på 5 knuckles. Men nu, hvor oplevelsen er sunket ind – og stadig sidder i mig – er jeg egentlig ikke længere i tvivl om, at selvfølgelig skal den det.

Gone Girl/Kvinden der forsvandt har premiere i morgen den 23. oktober over hele landet.

Bonusinfo! Stine ville have givet den 4 knuckles :-)