Ask Lena

Anmeldelse: Fasandræberne

fasandræberne

For nyligt kom jeg med 5 anbefalinger til, hvad I skal se i biografen i løbet af de næste par måneder. En af filmene var Mikkel Nørgaards Fasandræberne – filmatiseringen af 2. bog i rækken om Afdeling Q fra Jussi Adler-Olsens hånd.

Præcist 1 år efter, Kvinden i buret ramte biograferne, er Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) og Assad (Fares Fares) tilbage i kælderen under Københavns politigård, hvor de har til opgave at opklare gamle, støvede sager uden megen hjælp fra andre end den nyansatte sekretær Rose (Johanne Louise Schmidt) og den mere eller mindre samarbejdsvillig øverstkommanderende, Marcus Jacobsen (Søren Pilmark).

Denne gang kommer det umage par på sporet af en 20 år gammel mordsag på et søskendepar, der umiddelbart synes opklaret, men som viser sig at trække tråde tilbage til landets fineste kostskole, hvor en række højt profilerede samfundsborgere har gået i tidens løb. Ved hjælp af flashbacks tilbage til 1994 får den gamle sag nyt liv, og selv hvis man ikke allerede har læst bogen, bliver man hurtigt klar over, at der er noget galt med udfaldet af den retssag, der dengang slog fast, at en “tilfældig” ung knægt myrdede de to søskende i et anfald af “sindssyge i gerningsøjeblikket”.  Men hvem slog egentlig søskendeparret ihjel? Og hvad med det telefonopkald fra en ung kvinde, der blev sporet tilbage på mordnatten – kan den hjælpe Carl og Assad med at finde frem til sandheden?

7144006-fasandrberne

Lige såvel som i den første film bliver Carl og Assad godt og grundigt fedtet ind i sagen, og specielt Carl får sig nogle knubs undervejs i bogstaveligste forstand. Igen må jeg rose filmens caster for at vælge netop Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares til de to bærende roller – jeg havde mildest talt ikke set den kobling, men de fungerer glimrende som de to underducks i det store politihierarki. Fremdriften i filmen er generelt god, og teknikken med at springe mellem nutid og fortid (et efterhånden yndet greb, som ikke altid er lige velvalgt) giver en god dynamik og forståelsesramme til opklaringen. Der ER et par ting undervejs, som synes en anelse forcerede og lovligt veltimede til, at det bliver helt realistisk. Men det er nu engang i total overenstemmelse med bogens handlingsforløb, så det kan man ikke klandre filmen for som sådan – og det ødelægger heller ikke helhedsindtrykket.

fasandraeberne teaserposter 2

I rollerne som to af samfundets overklasseløg – og tidligere kostskoleelever – ses Pilou Asbæk og David Dencik. Begge gør det som sådan godt nok, men jeg er efterhånden godt og grundigt træt af at se på Pilou Asbæk i ALLE danske film og serier! Men måske det bare er mig? Så var jeg mere begejstret for Sarah-Sofie Boussina og Danica Curcic, der spiller den samme karakter, Kimmie, med 20 års mellemrum. Nye, friske pust på den danske skuespillerhimmel – skønt!

jpg

Jeg havde min gode veninde, Sabine, med i biografen, og hende og jeg har tendens til at være meget enige om, hvor mange stjernes/knuckles en film skal have. Også denne gang kunne vi være fælles om at ende på 4 af slagsen!

Fasandræberne har premiere i morgen, den 2. oktober over hele landet.

Image Credit: Nordisk Film/Zentropa