Throwback Thursday: I Want My MTV...

Anmeldelse: Forelsket i New York

poster

Jeg må ærligt indrømme, at jeg har det meget ambivalent med såkaldte “romantiske film/komedier”. Jeg har (selvfølgelig) set min del af dem, men der er efterhånden MEGET langt mellem de fine af slagsen, synes jeg. Titlen Forelsket i New York gjorde mig ikke ligefem venligere stemt, da den emmer af kliche, og er det ikke lige lovligt letkøbt at smide noget med New York ind i en titel, nu vi alle sammen ved, at dét alene sender alskens kvindfolk i sukkende og henført ekstase? Den engelske titel er Begin Again, hvilket umiddelbart også er ganske uambitiøst fundet på – og faktisk har filmen inden da haft hele to andre titler, Out and About og Can A Song Save Your Life? En lille smule forvirrende og ingen af dem rigtigt gode, vel?

Anyway, dont judge the book by it’s cover, er der vist noget der hedder, så hvis jeg ser bort fra titel-roderiet, var jeg faktisk positivt stemt, da jeg forlod biografen. Overraskende positiv, kan jeg tilføje. For til trods for et klichefyldt oplæg: To fortabte sjæle med hver deres rod i kærligheden og livet generelt finder sammen og skaber overraskende magi gennem nyskabende gade-musik, formår filmen at undgå de faldgruber, mange af tidens øvrige romantiske film ellers ryger i. Den har tilpas sødme, et godt og afbalanceret cast (selv Keira Knightly er ikke irriterende, og Adam Levine sikrer lidt skægget eyecandy) og ikke mindst et fint plot, der overrasker hist og her og gør, at man er underholdt og ikke føler, det hviner i tænderne af overdreven sukkersødme.

poster1

Bevares, der er stadig lidt klicheer og en del forudsigelighed, men det kammer ikke over, og takket være filmens egentlige tema – kærligheden via og til musik – tog jeg mig selv i flere gange smilende at vippe i takt til filmens toner med mine bare sommertæer.

Derfor – skal du underholdes af en fin film i sommervarmen,vil specielt dine ører takke dig for at gå ind at opleve Forelsket i New York. Jeg giver filmen tre store knuckles!

Filmen har premiere i dag!

Photo Credit: SF Film