Nå, hvad er din yndlingsfilm så?

Når bogen går til filmen: Kvinden i buret

image

På en måde havde jeg jo forudset den. Skuffelsen. For det ER svært at overføre et litterært univers til filmlærredet. Således også i dette tilfælde med Jussi Adler-Olsens bestseller krimi: Kvinden i buret. Forstå mig ret! Filmen, som jeg havde glædet mig længe til at se, var ikke dårlig, men den formåede simpelthen ikke at få hele essensen af bogens intensitet med.

For kort at opridse handlingen så følger Kvinden i buret vicekriminalkommisær Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas), der, efter en uheldig sag, er blevet spist af med at skulle styre Afdeling Q: politiets nyoprettede afdeling for “gamle sager under særlig bevågenhed”. Carl og hans nye makker, Assad (Fares Fares) kommer hurtigt på sporet af en gammel sag, hvor den unge, fremadstormende politiker Merete Lynggaard (Sonja Richter) forsvandt sporløst. Dengang blev det afskrevet som selvmord, men efterhånden som Carl og Assad får gravet sig ned i sagen, begynder sandheden at gå op for dem, og det bliver en kamp mod uret, hvis de skal finde Merete i live.

Specielt kom de scener, der (spoiler alert!) foregår i trykkammeret, slet ikke ind under huden på een, som de gør det i bogen. På skrift følte man klaustrofobien, ubehaget og desperationen. Det gør man desværre ikke i samme grad på lærredet. Sonja Richter gør, hvad hun kan, men man bliver lidt ligeglad med de scener, hun er med i – og man sidder mest og glæder sig til at komme tilbage til selve opklaringsarbejdet og makkerparret Carl og Assad. Det er nemlig – efter min mening – dér, filmens dynamik og force ligger. Meget overraskende faktisk, da jeg, inden jeg satte mig i biografsædet, havde været noget skeptisk ved konstellationen Fares Fares og Nikolaj Lie Kaas i filmens bærende roller. De gør det dog begge glimrende, og jeg glæder mig over, at det ikke er sidste gang, vi får dem at se sammen i de roller.

Alt i alt en fin film, man med stor sandsynlighed vil synes bedst om, hvis man ikke har læst bogen først! Jeg giver Kvinden i buret 3 knuckles.